یک موزیکال زیرکانه /نگاهی به مینیمالترین «دیو و دلبر» در تالار وحدت
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۲۳۱۸۰
نمایشنامههای شناخته شده و معتبری همچون «بینوایان»،«اشکها و لبخندها»،«الیور توییست» و«مری پاپینز» ... با حضور بازیگران چهرهای چون پارسا پیروزفر، نوید محمدزاده، هوتن شکیبا، مهناز افشار، پریناز ایزدیار، سحر دولتشاهی از جمله این نمایشها هستند که در طی یک دهه اخیر به روی صحنه رفتند و مورد توجه مخاطبان عام قرار گرفتند؛ اما نکتهای که نباید از آن غافل ماند این است که در تمامی این اجراها بازیگران در تلاش بودند تا بتوانند بر قدرت صدای خود بیافزایند و اجرای درستی داشته باشند که این اتفاق متاسفانه بنا به دلایل بسیار میسر نشد و نقطه ضعف آن در این ابعاد به وضوح دیده شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این شبها نمایشی در تالار وحدت به روی صحنه میرود که بارها فیلم و کارتون آن را دیدهایم. در واقع داستانش جدید نیست، اما میتوان گفت در تئاتر ایران یک تازگی دارد. «دیو و دلبر» که از آثار شناخته شده و پراقبال جهانی است به کارگردانی ماهان حیدری در حالی به روی صحنه میرود که این بار به جای استفاده از چهرههای شناخته شده تئاتر و سینما، کارگردان با زیرکی تمام از خواننده و نوازندگانی به عنوان بازیگر بهره گرفته است که در رشته هنری خود متبحر هستند و توانایی انجام این کار را دارند.
نمایش موزیکال همانطور که از نامش پیداست بر پایه صدا، موسیقی و حرکات موزون و بدنی استوار است، حیدری نیز دقیقا با استفاده از افرادی که در این زمینه تخصص دارند، به رهبری بهزاد عبدی این نمایش را به روی صحنه برده است.
استفاده از حمید حامی و بازگشت او به عرصه موسیقی پس از چند سال دوری و این بار برروی صحنه تئاتر یک تازگی دیگری دارد. حامی جزو آن دسته از خوانندگانی است که قدرت صدای بالایی دارد و میتواند به راحتی در گامهای بالا بخواند و اوج و فرود درست و به جایی به صدایش بدهد. شاید در بازی چندان موفق عمل نکرده است اما نمیتوان آن را نقطه ضعف دانست چرا که برای ایفای نقش دیو همین حرکات اندک کفایت میکرد تا بتوان دیو این قصه را پذیرفت. نقطه مقابل او بمرانی است که هم شناخته شده است و هم طنازی خاصی در اجراهایش دارد و بارها او را در صحنه تئاتر و شوهای خانگی که در شبکههای مختلف نمایش خانگی تولید شدهاند حضور یافته است. او میتواند در لحظه بداهه پردازی کند و بخواند.
در سوی دیگر این ماجرا تک تک بازیگرانی که در این نمایش حضور یافتند در عرصه موسیقی هرکدام به خوبی و درستی انتخاب شدهاند و شما برای نخستین بار میتوانید بازیگرانی را که خود نوازندگی میکنند به روی صحنه ببینید. شاید تنها بازیگری که در این نمایش واقعا بازیگر است و نوازنده نیست خسرو پسیانی است که او نیز به خوبی خود را با گروه همراه کرده است و به درستی آنچه را که بر عهده او گذاشته شده است، اجرا میکند. انتخاب موسیقیهای درست و ترجمه شده اثر مادر از دیگر نکات مثبت این نمایش است.
اما دکور این نمایش و نورپردازیهایی که انجام شده است در کنار سادگی و مینی مال بودنی که دارند، پرزرق و برق هستند و بهم پیوسته که نمود آن حتی در طراحی لباس بازیگران نیز نمود یافته و در عین حال میتوانند مخاطب را با خود همراه کنند تا بیش از دو ساعت بر صندلی خود بنشیند و قصهای را که بارها دیده و شنیده است را دنبال کند و برای دیو قصه که اسیر جادو شده است اشک بریزد.
نمایش «دیو و دلبر» را شاید بتوان اولین نمایش موزیکالی دانست که بدون استفاده از حضور چهرهها میتواند شمای مخاطب را راضی از سالن نمایش به بیرون هدایت کند.
هرچند که این نمایش میتوانست در زمانی کوتاهتری به پایان برسد و در برخی از پردهها خستگی را به چشمان مخاطب میآورد، اما استفاده از گروه حرکات فرم با ریتم موسیقی باعث میشود تا دو ساعت را به جان بخرید و برای ساعاتی فارغ از دنیای بیرون در دنیای قصهها غرق شوید.
۵۷۲۴۵
کد خبر 1644875منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: تئاتر موسیقی تالار وحدت روی صحنه شناخته شده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۳۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازیگران اصلی «بیرونپشتِدر» معرفی شدند
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «بیرونپشتِدر» به نویسندگی محمد رحمانیانثابت و کارگردانی پرهام خاکزاد با تهیهکنندگی سجاد افشاریان، از ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸ در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه میرود.
سجاد میر، بازیگر نمایش «آنتیگونه» و ناهید عساکره، بازیگر نمایش «صد در صد مرده» که هر دو اجرا از نمایشهای موفق سال ۱۴۰۲ بودند، در این پروژه بهعنوان دو بازیگر نقش اصلی به ایفای نقش میپردازند.
همچنین سعید گیلاسی، فربد صدیقی، علیرضا دماوندی و مهدی حبیبی بازیگران مکمل این اثر نمایشی هستند.
سجاد افشاریان تهیهکننده این نمایش نزدیک به یک دهه با ایجاد کمپانی تئاتر جوانان، نسل جوان تئاتر ایران را حمایت مىکند.
این پروژه پنجمین همکاری پرهام خاکزاد با افشاریان در حوزه تئاتر است.
علی مشکین مقدم، عرفان بیگی (گروه کارگردانی)، فرشاد نصیری (طراح نور)، آروین فلاح (آهنگساز)، کارگاه هیولاسازی (صحنه و لباس)، نسترن حسنی (دستیار صحنه و لباس)، رضا حسینی (مربی حرکات شعبده)، سهیل فلاح، علیرضا قاسمی (تیزر و موشنگرافی)، سهیل فلاح (طراح گرافیک و پوستر)، سجاد تیموری (لوگوتایپ)، امیر قالیچی-تئاتربازها (روابط عمومی)، امیرحسین میرزائی (مدیر تبلیغات)، علیرضا قاسمی (تصویربردار)، امیرحسین میرزائی (عکاس) و علی کیهانی (مشاور رسانهای) عواملی هستند که خاکزاد را در «بیرونپشتِدر» همراهی میکنند.
علاقهمندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی هماکنون میتوانند از سایت تیوال و گیشه تئاتر اقدام کنند.
انتهای پیام/